Donderdag 4 augustus 2011 - Reisverslag uit Accra, Ghana van Mirjam Wiechers - WaarBenJij.nu Donderdag 4 augustus 2011 - Reisverslag uit Accra, Ghana van Mirjam Wiechers - WaarBenJij.nu

Donderdag 4 augustus 2011

Door: Mirjam

Blijf op de hoogte en volg Mirjam

05 Augustus 2011 | Ghana, Accra

Vanmorgen zijn we met onze stofjes naar de kleermaker gegaan. Ik ben helemaal opgemeten en ik heb alles zo goed mogelijk proberen uit te leggen en laten zien, dus nu hopen op een mooi resultaat. Volgende week donderdag mag ik erheen voor de eerste passessie. Spannend!

De rest van de morgen hebben we een beetje rondgehangen beneden in de werkplaats (internet deed het toch niet). We proberen een beetje Twi (één van de talen die hier gesproken wordt) te leren, maar het lijkt echt helemaal nergens op, dus het is erg moeilijk te onthouden. Ook zijn het soms maar kleine dingetjes die het verschil maken tussen verschillende woorden. We hebben in ieder geval erg gelachen met Francis, Papa Sly (is zijn artiestennaam, Kwame is z’n echte naam) en Sammy. Ik kan nu:

Eti sen? (Hoe is het?)
Eye (goed)
Maaye (Goede morgen)
Maaha (Goede middag)
Maadjo (Goede avond)
Me dindi Mirjam (ik heet Mirjam)
Me didi aba (ik ga eten halen, ben zo terug)
Medaasi (Dank je wel)

En nog andere dingen, maar die ben ik alweer vergeten. Waarschijnlijk ben ik morgen de helft hiervan ook weer vergeten;)

Na de lunch ben ik wat kleren gaan wassen, dus onze kamer hangt nu vol met was. We hebben nog een ontwerp van Papa Sly uitgewerkt en toen zijn we met Stuart op pad gegaan naar het Golden Tulip hotel voor een conferentie. Blijkbaar organiseert een architect (Jo) hier in Ghana elke maand een conferentie over een bepaald onderwerp. Hier kwamen we Joseph (van het planetarium) en Suzan (fotograaf) ook weer tegen. Vandaag ging het over het Nationaal Historisch museum. Eerst gingen mensen de geschiedenis ervan vertellen (saai) en een beetje vertellen over hoeveel waardevolle dingen er wel niet zijn, maar dat het museum nog niet helemaal afgebouwd is omdat er geen geld is en dat er geen mensen komen. Er werden het eerste anderhalf uur alleen maar problemen aangedragen en geen oplossingen. Dit veranderde toen het tijd was voor een discussie met het publiek. Het publiek bestond voornamelijk uit buitenlandse mensen of hoger opgeleiden uit Ghana, die in ieder geval een paar jaar in het buitenland hebben doorgebracht. Toen werden pas suggesties gedaan over manieren om die problemen op te lossen, het begon eindelijk een beetje interessant te worden.

Na afloop hebben we nog wat staan praten met een Jeffrey (Ghanese jongen, architectuurstudent in Londen) die nu stage liep of werkt voor de man die de conferenties organiseert. Hij is nu bezig met een project met bamboe bij een resort aan het strand vlakbij Cape Coast. Dit resort is blijkbaar van een Nederlands stel. We waren al van plan om volgend weekend een lang weekend naar Cape Coast en omstreken te gaan, dus nu gaan we dat project bezoeken en kunnen we daar waarschijnlijk ook slapen. Jeffrey heeft net als wij Cape Coast nog niet bezocht, dus nu hebben we afgesproken dat we die vrijdag samen gaan.

  • 05 Augustus 2011 - 13:21

    Hermy Wiechers:

    Zo, ik ben helemaal bij. Wat een enorm verslag, maar heel erg leuk om zo alles te kunnen volgen en vooral ook de bijbehorende foto's te zien. Keep it going!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Mirjam

Actief sinds 20 Juli 2011
Verslag gelezen: 294
Totaal aantal bezoekers 14905

Voorgaande reizen:

18 Juli 2011 - 19 Augustus 2011

Trashy Bags

Landen bezocht: